هفته تربیت بدنی و ورزش

هفته تربیت بدنی و ورزش

هفته تربیت بدنی و ورزش تضمین  سلامت ، شادابی و خلاقیت جامعه و کشور است

روز تربیت بدنی و ورزش که سرآغازی برای ایجاد انگیزه و روحیه شور و نشاط بیشتر در سطح جامعه ورزش است

ورزش رمز سلامت، تندرستی و پویایی است و توسعه آن، ارتقای سلامت عمومی و افزایش روحیه و نشاط اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

ورزش هم مانند سایر علوم و هنرهای دیگر در گذر زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است به گونه ای که برای اولین بار در سال هایی که به آن سال های طلایی می گفتند در یونان باستان، مردم در فنون و هنر های ورزشی مهارت داشتند و این مهارت را می توان در رشته های چون بوکس، رقص و شنا به وضوح دید. هنر های نمایشی و بدن نمایی در این دوران با آواز و ساز همراه بود. بانوان هم پا به پای مردان در عرصه ورزش فعالیت داشتند و بدن خود را تا قبل از 7 سالگی در رشته ژیمناستیک ارتقا می دادند.

ورزش در ایران باستان، با هدف سلامت، شادابی و آماده بودن برای دفاع از وطن پا گرفت و هدف اصلی آن، تربیت جوانان بود

امام سجاد (ع) در رساله حقوق می‌فرمایند: بدن تو بر تو حقی دارد حق آنست که آن را سالم نیرومند و مقاوم در برابر شداید و سختی‌ها و در کمال نشاط نگهدارید.

تربیت بدنی واژه‌ای است به وسعت رشد و تربیت و کمال انسان و مسیر الهی آنکه با تقویت و تربیت تمامی ابعاد وجودی انسان جسمانی، روحانی، تعقلی، اجتماعی و اعتقادی انسان را به کمال می‌رساند.

ورزش به عنوان یکی از مهمترین ارکان تأمین شادابی و سلامتی جسم و روح و نیز شاخص اصلی اجتماعی و فرهنگی در زندگی امروز نقشی اساسی و بنیادی دارد و برهمین اساس نه تنها یک روز، بلکه تمام روزها و ساعات زندگی را تحت الشعاع قرار می دهد.

عدم تحرک بدنی به عنوان چهارمین عامل خطر اصلی بیماری های غیرواگیر شناسایی شده است که بیش از 3 میلیون مرگ قابل پیشگیری را در سال 2009 به خود اختصاص داده است  فعالیت بدنی نه تنها برای سلامت بزرگسالان مهم است، بلکه دارای فواید سلامتی مهمی در کودکان و نوجوانان است.